kami disatukan

Daisypath Anniversary tickers

Wednesday, 29 February 2012

spaghetti kesukaan cayang bucuk...

first time masak spegeti mase ai preggy..teringin..ai masak sendiri okee..buat la spegeti  bolognese..sehari suntuk melantak tu jer..biasela kan mase preggy ni lain mcm ckt..biase mkn spegeti ni ngan lakse johor..nyumm!! kesukaan saye tu..since that day..my cayang bucuk pun terus tersuke kat spegeti ni...kan gune daging..mmg la cayang bucuk suke..hihi..meh ai tunjuk care2 nk masak spegeti care ai..diulang care sayeeee..

bahan-bahan tgk gmb ye..mls nk taip..bole?..hehe






pastu..tumis la bawang dan rakan2 tu..nk pedas tu yg ai letak cili..kan care ai so ikut tekak ai la..letak daging..pastu tomato puree,sayur mayur n perasakan..


 sementara buat kuah ble le rebus spegeti smp lembut..


 da siap..sesuai dimasak bile nak cepat n perot da lapo..cepat n senang..paling pentingmy cayang bucuk suke..


maaf la yek..xsempat nk hias bagai..n tengok le kedudukan spegeti yg x berapa nk elok dlm pinggan tu..bersepah2..da x sabo si tukang amik gmb nk mkn..(my cayang bucuk le yg snap pic ni) hhehehe..




 >>>> pas mkn buat air limau nipis panas...byk lelemak le katekan..

Wednesday, 22 February 2012

daging dendeng yg sedap

hari sabtu lepas ai n my cayang bucuk g kenduri kawin kat serdang..tahniah to moon n pasangan..drg wat konsep garden wedding..tepi tasik tu..sampai2 harus g jumpa pengantin dulu..mase tu drg tg mkn beradap..ktrg sampai lmbt coz tggu bdk tomey2 ni bgn tido...pas jmp pengantin tu ktrg g mkn..ape yg ai suke lauk pauknnye mmg terbaik la..mkn nasi putih.ade ulam..sambal belacan pn ade u..satu lauk yg ai rase mmg sedap giler is daging..mule2 ingat daging masak kicap..tp xde kuah plak..then ai terdengar makcik satu meja tu ckp 'daging dendeng ni sedap la'...bru ai tau dgng dendeng rupenye..first time rase n terus jatuh cinta..soodaapppp!! da cari resepi n nk try buat la..nnt ai post ok..hihi..

bukan tu je..kuih2 tradisional mcm kuih ros n kuih bahulu pn sedap..ai siap tapau bwk blk..konon nk bg bdk2 tomey ni..dlm kreta suap kuih bahulu nganga je..

kuih lain ade karipap,goreng pisang n kuih koci..ai loiikee la konsep mcm ni rase santai je..ade booth2..so kte le plh nk mkn pe...pepun tahniah to pengantin xsempat nk amik gmb ngan pengantin yg sgt cantik berbaju kuning..semoga kekal hingga akhir hayat n cepat2 dapat baby...


>>> musim org kawin skrg ni..next week blk kmpg lg..ade 2 jemputan kawin..


Tuesday, 21 February 2012

jenjalan cari coconut shake klebang..

senyum..senyum..hehe..suke coz plan ai nk jenjalan n mnm coconut shake sukses..kami blk kmpg hr sbtu dlm kol 2..why kol 2..sbbnye kami g kenduri kawen dulu kat mardi..hari ahad tu sekali nk antar adik ipar kat matrik londang ai suggestkan ler ape kate kte melepak2 dulu kat klebang..(ai da google dolu da brp jauh umah g klebang,klebang g londang..hihi) so conclusionnye..mmg santek sgt..skali jalan nk ke londang..haha..suke..suke..n u olls nk tau..jalan tu lg dekat kot dr jalan yg slalu ktrg guna nk g londang..ok la tu kan..xsia2 ai ajak..so misi utama..coconut shake..coconut shake..ktrg gps je nk cari kdi ni..misi berjaya..weeeehuuuu!!!

 lapan gelas ktrg order..dua kreta yg g..seb bek la mase ktrg smp tu dlm kol doblas xrmi org..so kami ble choose tmpt ngn selesa..tgk la eskrem tu..mengiurkan bukan..haha

ktrg bedal kuih je..kat cni ade gak nasi lemak tp my MIL da msk nasi lemak tok ktrg mkn kat beach nnt..byk mkn nasi lemak kang lelemak sgt bdn..

keria n karipap ble tahan la..sedapppp u olls..



bdk tomey2 tu tido plak..saje je kan mase otw tu bkn main lg dlm kreta xmo dok diam..dlm 5 min lg nk smp ble plak die tido..tido pn tido la umi ttp layan coconut shake..

mentang2 la ai yg ajak ingt ai ble mnm byk ni...saje je kn...nk tau sedap ke x u olls nilaikan sendiri bile tgk gelas2 tu...rase kelapa n eskrem yg menusuk tekak..haha..(pakcik coconut shake..ai da tlg promote ni nnt ai dtg lg bg free eh..huhu)



next destination..pantai puteri..pantai ni sebelah pantai klebang..kat cni redup ckt..kat klebang tu mcm panas je xde byk pokok..




 bdk tomey2 ngn nenek..tgk la muke tu..buat org geram je..





perut da mnt diisi...tadaa nasi lemak my MIL..nyumm..nyumm..

bdk tomey2 ni pun mkn gak..tgk ler sggh x tau dok diam ni budak...pas trg isi perut masing2..ktrg pun gerak g matrik londang..


>>>masih teringat2 coconut shake itu..my cayang bucuk..jom kte g lg..hehe

Thursday, 16 February 2012

nuqman dah 9 bulan

alhamdulillah...da 9 bln ank umi ni..harap nuqman terus mmbesar dgn chat ye..ckp 9 bln ni br laju merangkak..ddk n memanjat..gg br sebatang..hehe..ni gmb bdk da 9 bln semalam..


br pas mndi






tg mkn
papa n umi sayang nuqman sgt..rase nk nuqman jd bby je so ble hug je n gomol2..haha..


>>>papa blnje mkn katenye sempena nuqman 9 bln..besday kecik katenye..yaahuuu!!
nasi ambeng

Nasi ambeng adalah hidangan khas Jawa berupa nasi putih yang diletakkan di atas tampah dan diberi lauk pauk di sekelilingnya. Lauk pauk dapat berupa perkedel, ikan asin goreng, rempeyek, sambal goreng, telur rebus, tempe goreng, urap, bihun goreng, dan opor ayam.
Nasi ambeng adalah hidangan yang disajikan dalam selamatan sebagai sebagai lambang keberuntungan. Nasi dimakan beramai-ramai oleh empat hingga lima orang dewasa. Nasi dimakan dengan memakai dengan tangan telanjang, tanpa sendok dan garpu. Penyajian nasi ambeng mengandung permohonan agar semua pihak yang turut serta dikaruniai banyak rezeki.Nasi ambeng juga populer di Malaysia, terutama di kalangan orang Malaysia keturunan Jawa, dan juga dikenal dengan nama nasi ambang. Hidangan ini juga dapat dijumpai di Singapura. Lauk wajib nasi ambeng di Malaysia adalah serundeng kelapa. Di Malaysia, lauk nasi ambeng yang populer adalah daging ayam masak kecap, mi goreng, dan sambal goreng.Penyajian nasi ambeng di Malaysia hampir sama dengan penyajian nasi ambeng di Jawa. Nasi dan lauk pauknya diletakkan di atas talam untuk dimakan bersama-sama.


 

                                                      
                                                     credit to wikipedia


haritu kenduri umah atok mkn nasi ni la...sejak ai kawen br dpt mkn..coz kt kmpg ai da lame xwat nasi ni..lauk yg dimasak kt umah atok tu sambal goreng jawa (peberet ni)..hihi..mee goreng,serunding (suke..suke..)ikan masin, tempe goreng,ayam goreng...bile da lame xmkn dpt plak mkn mmg best..

>>> teringat dolu2 abg ai junjung dulang bwk nasi ni dr umah ke surau ble ade kenduri kat surau..